sábado, 30 de enero de 2010

GALATZÓ


Aquest relat de ciència ficció va ser publicat en el recopilatori anual de relats breus que oganitza el Centre d'Adults de Calvià, centre en el que vaig estar destinat durant el curs 2004/05. El juny de 2006, quan s'edità el volum, vaig ser convidat per la Direcció del Centre a fer la presentació.
En el llibret se recopilaven els millors relats que havien escrit els alumnes. Jo, pel fet de ser professor, evidentment vaig publicar com a fora de concurs.
La gènesi d'quest relat va ser molt llarga. La primera versió, amb el títol ORIÓN, va ser escrita, en castellà l'any 1982 a Càdiz, ciutat a on vaig residir aquell any per motius de servei militar. El que m'inspirà aquell primitiu relat va ser un llibre del que no record el nom que vaig trobar a la biblioteca de la caserna militar a on estava destinat. Record vagament que el llibre descrivia l'aterratge d'una nau extraterrestre i quan un home entrava al seu interior sofria una extranya experiència, molt semblant a la que se llegeix a l'acabament del meu relat. Vaig mostrar el relat a un professor de l'escola militar a on estava destinat i me va dir que no va entendre què li passava a l'astronauta. No quedava clar si moria o si entrava en un estat com a de "nirvana". No li vaig respondre.
Una segona versió, també titulada ORIÓN, va ser publicada l'any 1994 en el número 9 del fanzine ESCLAT, del qual jo era l'editor. També estava en castellà i incluia uns dibuixos realitzats per Tina D., uns dibuixos que trobareu més abaix.
La versió del 2006, la primera en català, té molts d'elements nous, com per exemple que l'astronauta és una dòna, i se canviaren moltes expresions, a més del títol, el qual va ser "calvianitzat". El problema que vaig trobar a aquesta edició és que quan vaig entregar el relat hi havia en negreta les frases que deia l'astronauta en veu alta, per distingir-les de les del seu pensament. Això no va quedar reflexat en el llibre, perquè tot quedà en el mateix tipus de lletra. Ara s'ha arreglat aquest petit problema que dificultava la comprensió. Pel que fa a què li succeeix a l'astronauta, intentaré donar una resposta en la quarta versió, si algun dia arriba.

No hay comentarios:

Publicar un comentario